dimecres, 12 de març del 2014

L’ensenyament a Catalunya en el context europeu i global

Dilluns 21 de maig de 2012, a les sis de la tarda, a l’Ateneu Barcelonès

FÒRUM DE DEBAT SOCIAL

L’ensenyament a Catalunya en el context europeu i global
Ponent: Dr. Josep Maria Rotger i Cerdà, sociòleg
Moderadora: Cristina Rimbau
Coordinadora: Rosa Domènech

Assisteixen 22 persones.

Presentació del debat
Hem convidat al Dr. Josep Maria Rotger a participar parlant d’educació, com a expert que n’és en la matèria doncs té una trajectòria molt important. És president de l’Associació Catalana de Sociologia de l’Institut d’Estudis Catalans i director del departament de Teoria Sociològica, Filosofia del Dret i Metodologia de les Ciències Socials de la Universitat de Barcelona, entre d’altres.

Intervenció de Josep M. Rotger
La humanitat té un futur incert. Els darrers anys s’ha perfilat una societat molt diferent, amb episodis diversos que determinen l’actualitat. Parlem de la nostra societat com la societat del risc: per una banda ens estem posant en perill i per altra, ens cal arriscar per continuar vivint.

Les noves tecnologies han esmicolat el sentit de l’espai i el temps; la globalització ha impregnat trets dominants a les societats però s’han mantingut característiques de les nacions i de les cultures diferents (amb l’ajuda també de molta resistència).

Els sistemes educatius actuals no escapen a la crisi dels nostres temps: el sistema escolar és fill de la il·lustració, de la modernitat i de la confiança en el progrés i coneixement científic. L’escolarització es va estendre com a element d’unificació i com a part de l’estructura social, política i econòmica fins a estendre-la i universalitzar-la a tota la població.

L’acceleració dels canvis és un dels trets que més caracteritza les nostres societats, la circulació del coneixement a través de la xarxa ha permès avançar amb una rapidesa com mai havia passat. Això ha marcat tots els aspectes de la vida. La transmissió del saber ha traspassat de la xarxa i del mestre.

Davant la crisi de l’escola i el risc que corre, s’han anat plantejant diferents solucions i propostes. D’aquí en surten les reformes educatives que s’han succeït i que han esdevingut autèntics camps de batalla entre les diferents forces polítiques, religioses i socials per tal d’imposar les respectives visions. Amb aquestes reformes l’escola s’ha posat a l’abast de tota la població però també s’ha segmentat, categoritzat.

La submissió a la inèrcia i la no adaptació als canvis ràpids que es succeeixen són els principals riscos amb els que s’enfronta la institució escolar a dia d’avui. L’escola ha de ser un espai de sensibilització davant dels riscos de la ciència, els riscos socials com la violència i la tolerància. Les reformes legals no ho són tot, el més important són les culturals i les reformes de la pròpia institució. Els sistemes educatius són coses de tothom i la responsabilitat és de tothom.

Amb les dades que disposem sobre educació a Catalunya i comparant-la amb les d’altres països o les de l’Estat, podem obtenir informacions molt interessants i podem fer les següents afirmacions:
-   El relleu generacional suposa l’increment de nivell de capacitat cultural del nostre país, fruit de les reformes educatives iniciades (anys 70).
-    La universalització de l’educació ha assolit els seus objectius
-    No hem assolit les fites d’altres països en nivells determinats d’educació secundària
-    El percentatge de pares amb estudis superiors és molt baix
-  

Educació secundària post obligatòria és un dels principals problemes del nostre sistema educatiu. És un coll d’ampolla.

El funcionament intern del propi sistema: els centres educatius, el professorat... Són altres temes a tenir en compte així com les pròpies diferències entre sistema públic i concertat que permet afavorir clarament cap a determinades classes socials. En d’altres societats més obertes, no hi ha aquestes diferenciacions. Hi ha doncs un desdoblament de centres entre privats i públics i per tant, l’educació no elimina les desigualtats socials. Aquesta diferència es perpetua més en l’àmbit de la secundària i aquesta selecció social afecta d’una manera determinant els resultats de l’educació.

El sistema ha fet que hi hagi una doble xarxa de centres, sobretot a secundària. Els principis d’igualtat i de cohesió social no s’han posat en pràctica amb gaire èxit. El que si que ha tingut èxit i rotund és el de la incorporació de la població femenina al sistema educatiu, on obtenen uns resultats acadèmics millors tant en els sistemes obligatoris com els no obligatoris.

Finalment, val a dir que en l’àmbit del finançament al nostre país no està en l’avantguarda de la inversió econòmica, estem a la cua. I durant aquest temps de crisi, el que puc afirmar és que no s’hauria d’haver tocat el sistema de finançament de l’educació i la recerca doncs no estàvem al nivell desitjat. Això portarà conseqüències.

Preguntes del públic assistent:

- Amb els decrets lleis que s’estan fent des del Govern espanyol, poden carregar-se la LOE i la LEC? I a nivell de professorat, com es preveu la formació d’aquests? I una darrera pregunta, com podria equilibrar-se la matriculació d’alumnes immigrants als centres públics i privats d’alumnes immigrants?

El Govern actua abusivament amb decrets. S’està carregant les lleis orgàniques i el sistema educatiu de les comunitats a base d’actuacions sense discussió (no han passat pel Parlament). Respecte a la pregunta de formació del professorat, en aquest país sobretot hi havia dificultats pel què fa a la formació del professorat de secundària. La formació al professorat com a educadors s’està fent des de fa molt poc temps. Abans únicament sols era formació en ensenyament.

Pel què fa a la darrera qüestió, és molt més complicat donar-hi resposta. El nostre país es va fer l’elecció d’un ensenyament mixt, un subvencionat per l’estat i l’altre no. Els intents d’equilibrar la immigració o qualsevol altre aspecte, són difícils. S’haurien d’executar mesures molt dràstiques i no crec que siguin decisions que es vulguin prendre.

- No seria bo implantar una escola nacional d’administració? Podria explicar-nos la seva opinió sobre les mesures anunciades dels canvis de pagament de les escoles bressol?

A Espanya no hi ha tradició en aquest tipus de formació. A nivell de Catalunya es va fer un intent però no ha tirat endavant amb la força que pren a França. Tarradellas va intentar promoure una escola de funcionariat. A nivell d’Espanya no s’ha fet res.

Pel què fa a les mesures de l’educació infantil, van d’acord amb les retallades i com a mesures de recaptar diners.

- No es podria fer un sistema d’ensenyament més bàsic que permetés expressar-se, saber escoltar... formant com a ciutadà a les persones i no formar en tants continguts específics?

És la formació bàsica. Comparteixo totes les seves opinions.  Hauríem de fer un esforç de reconsiderar com s’ensenya.

- Voldria saber la seva opinió sobre la introducció dels ordinadors a les aules.

La informàtica és absolutament necessària. Cal ser conscients dels mals usos d’aquesta i dels riscos. Però a nivell general podem dir que és una finestra oberta al món, que permet intercomunicar-se i que per tant, que tingui un potencial molt important com a eina de recerca i com a eina d’ensenyament.

- Tenim un sistema, a l’Estat, que permeti llimar les desigualtats territorials que existeixen a nivell de formació en comparació a d’altres països econòmics?


En aquest país s’ha fet un esforç immens per arribar a un alt nivell educatiu. Segurament no s’ha arribat però és que tant sols fa 30 anys que hi ha una educació universal (després del franquisme) i per tant, hi ha països que ens porten molt d’avantatge. En els últims anys s’estan qüestionant aspectes molt bàsics com la recerca que poden fer-nos encallar més. És importantíssim que es continuï fent recerca i investigació, i que es continuï invertint.