dimecres, 12 de març del 2014

L’actual reforma laboral

L’actual reforma laboral
Ponents: Carles Campuzano, diputat de CiU i Jesús Membrado, diputat del PSOE
Moderador: Rafael Hinojosa · Coordinadora: Rosa Domènech

Assisteixen unes 45 persones.

Presentació del debat a càrrec de Rafael Hinojosa
Les relacions socials estan en moviment constant i per tant, les relacions laborals també varien i cal actualitzar-ne la seva regulació; cal reformar la norma que les regula. Des d’aquesta necessitat junt amb la voluntat de lluitar contra l’atur, en neixen totes les reformes laborals que s’han fet a l’Estat espanyol.

La lluita contra l’atur sempre ha estat complicada, i més en el nostre país doncs sempre tenim uns nivells superiors d’aturats a la mitjana europea (fruit de l’atur estructural) i per això totes les reformes laborals ha buscat noves fórmules de contractació (contracte d’aprenent, regulació de les ETT, etc.) per trobar noves eines que ajudin a rebaixar aquesta taxa tan negativa. Tot i els esforços realitzats mai s’ha pogut resoldre aquest problema i és per això que continua sent, a dia d’avui, l’eix vertebrador de les polítiques públiques de treball. Una altre qüestió que ha dificultat en determinades ocasions l’obtenció dels resultats desitjats i que no hem d’oblidar, ha estat la impossibilitat d’arribar acords entre partits, patronals i sindicats.

Intervenció d’en Carles Campuzano
La intervenció del diputat de CiU al Congrés gira entorn a dos preguntes: la reforma laboral va tard? Pot ajudar a superar la crisi econòmica i els alts índex d’atur? Al llarg de la seva intervenció s’intentarà desgranar-ne les respostes.

En els moments en què l’economia creix, l’atur baixa però no desapareix mai del tot. Aquestes tendències ens indiquen que l’atur és un problema estructural, però també de formació, de capacitació i de polítiques públiques.

Des de 2008 el debat de la reforma laboral està sobre la taula però no és fins aquest 2010 que el Govern de l’Estat no dóna el pas. Per Convergència i Unió la mesura ha anat tard, s’hagués hagut de plantejar abans i segurament a hores d’ara es podria haver evitat un atur tan elevat. CiU s’absté a la votació per aquest retard i les conseqüències que ha comportat: si s’hagués abordat la problemàtica abans, el mercat laboral estaria molt millor que a dia d’avui.

Alhora, per aquest partit, les principals mesures que hauria de tractar la reforma, són les següents:

El mercat de treball és molt temporal: afecta molt a la gent jove, facilita molt l’acomiadament i la no renovació dels contractes... fa molt ràpid arribar a la situació d’atur. Cal evitar-ho. Calen mecanismes de flexibilitat interna, seguint el model alemany, que permetin alternatives a l’acomiadament. Cal donar més confiança a les empreses generant un marc regulador més clar, que els hi doni més seguretat a l’hora de contractar perquè així evitin contractes temporals. El marc actual és molt dens i fa que els empresaris, a l’hora de contractar personal, utilitzin tipus de contractació temporal per evitar-se problemes en un futur. Cal treballar a favor de la confiança de les empreses.

Seguint altres models de països d’Europa, CiU veu la idea d’un mercat laboral que giri entorn del valor de la flexibilitat i del valor de la seguretat. Pel què fa al primer, es tracta de facilitar el dinamisme en el mercat laboral però amb el suport d’unes polítiques públiques de recol·locació fortes, amb molta formació continuada i dirigida a les persones treballadores per tal de facilitar trobar altres i noves feines (valor de seguretat). La nova reforma laboral plantejada pel Govern espanyol oblida la formació, la recol·locació i les polítiques actives d’ocupació i permet mecanismes d’acomiadament més fàcils per part de les empreses.

Alhora, junt amb aquesta argumentació s’hi afegeix que no es va obtenir el consens dels altres agents implicats, un aspecte molt important quan es planteja una reforma laboral.

Campuzano destaca novetats interessants de la reforma:
-   Regula la provisió per part de les empreses d’un fons per a l’acomiadament dels treballadors. Aquest fons es fa dins les cotitzacions socials, no incrementa les despeses de les empreses i alhora, si el treballador no el fa servir, se’l pot endur a la següent empresa on treballi. Està previst que en un any s’apliqui.
-   Permet que l’empresari i el treballador es puguin posar d’acord més fàcilment en l’acomiadament ja que resol el cost que aquest suposa.

I acaba la seva intervenció inicial pronosticant noves reformes, i confia en què aquestes responguin més a les necessitats del sistema de relacions laborals i que esdevinguin de consens.  Caldrà treballar més i millor a favor del diàleg social entre treballadors i empresaris.

Intervenció d’en Jesús Membrado
Parlar de la reforma laboral és important per ell i pel seu partit. Comença la seva intervenció reconeixent que els hi ha costat tirar-la endavant tant a nivell parlamentari com a nivell ideològic, però que el Govern l’ha hagut d’assumir per responsabilitat davant la situació actual.

Les reformes laborals fins a dia d’avui han estat sempre parcials. No hi ha legisladors ni polítics que siguin capaços o que s’atreveixin a trencar el marc de relacions preestablertes. En aquest sentit, potser la reforma del 1984 s’aproximava una mica més a aquesta ruptura, doncs va suposar abolir les ordenances del franquisme. Per Membrado, aquesta és la reforma que més contempla els drets de l’empresa i va ser dura treballar-la, doncs es va haver d’afrontar una vaga general. Les següents reformes van introduint canvis substancials sobretot pel què fa a l’acomiadament dels treballadors.

La reforma que centra el debat a la tertúlia d’avui es planteja davant l’augment d’aturats del nostre país. Quasi un 20% de la població activa es troba en aquesta situació i això fa que s’hagi de plantejar la reforma (tal tenir en compte que es considera en un 8% l’atur estructural del país). Per entendre aquest augment de la població desocupada cal tenir present l’augment de la població activa en els darrers anys (de gairebé 2 milions més de persones) i els acomiadaments provinents bàsicament del sector temporal i del sector de la construcció.  Altres dades molt preocupants que centren l’atenció en el debat de la reforma és l’alt índex d’atur entre la població jove, entre la població jove amb titulació d’estudis superiors, i l’alt nombre de contractes de curta durada. Aquestes característiques destaquen més en unes Comunitats Autònomes que en d’altres doncs tenen un fort component territorial, segons la indústria pròpia de cada zona.

La reforma aprovada no satisfà del tot al Govern espanyol però sí que cal dir que se senten còmodes. Aquesta nova regulació, introdueix els següents eixos de treball:
-   Dualitat del mercat de treball i contracte fixa: mecanisme per facilitar el contracte fixa i reduir la temporalitat
-    L’acomiadament s’ha de fixar amb mesures objectives
-  Flexibilitat interna: cal un acord intern entre treballadors i empresaris. S’ha de poder incloure i modificar aspectes laborals per facilitar la feina als treballadors. Ha de facilitar la formació, la recol·locació, el reciclatge, etc.
-  Bonificacions: més enllà dels recursos pressupostats pel Govern, es necessita generar més motivacions per a les empreses.

Membrado acaba la seva intervenció assumint que al no poder comptar amb l’acord dels sindicats i empresaris, aquesta reforma ha iniciat amb un gran rebuig. Caldrà treballar molt per superar aquestes dificultats inicials doncs per millorar la situació del país, serà necessari.

Intervencions del públic assistent a l’acte:


Quines raons tenen els empresaris i sindicats per dir que no a la reforma laboral?
Membrado: Hi ha Comunitats Autònomes de l’Estat que han desenvolupat actuacions similars com és el cas del País Basc, que han generat més incentius en els centre educatius. Exemples semblants s’han desenvolupat a Catalunya com és el cas del professorat de la formació professional i les empreses, que han treballat conjuntament pensant l’oferta formativa amb l’oferta laboral. Cal vincular més el sistema educatiu amb les necessitats de les empreses.


Membrado: els treballadors han tingut por que la flexibilitat afecti negativament al treball i als empresaris no els hi ha agradat totes les mesures respecte l’acomiadament.

Campuzano: El Govern espanyol va fallar amb l’estratègia malgrat que les parts estaven instal·lades en una visió molt tàctica que feia difícil l’acord.

Davant de la pèrdua del poder adquisitiu dels ciutadans, per què no es copien mesures que van bé a d’altres països? Com és que els empresaris es preocupen tant pels costos d’acomiadament quan n’hi ha d’altres de més significatius?

Campuzano: Els països d’Europa ha imitar són aquells que tenen mesures que afavoreixen una bona recol·locació i una bona formació continuada. Aquestes són les mesures d’èxit que han destacat a d’altres països i que hauríem de mirar d’aplicar aquí. En aquest sentit, cal que la Generalitat de Catalunya repensi i millori la formació professional. Tenim una alta taxa de formació universitària i secundària però falta gent especialitzada en professions.

Aquestes qüestions són per Campuzano, idees claus a tractar per eliminar la sensació injustícia  per part de la població.

Membrado: No comparteix l’opinió que s’hagi perdut el poder adquisitiu, creu que ha anat variant i segons sectors. El repte pel país és el de la qualificació del personal i les mesures s’han de centrar en aquest aspecte.

Quines són les raons per no haver introduït el sistema dual alemany?

És vergonyós tot el què està passant amb les prejubilacions i amb els estudiants en pràctica.

Campuzano: Cal revisar el Pacte de Toledo en aquest sentit, pensant amb la gent de més de 50 anys i amb els joves. La legislació ha d’evitar la desigualtat per raons d’edat.

Per què no es parla de model cooperatiu quan és un model que està demostrat que funciona?

Campuzano: Sí que se’n parla però poc. Fa uns dies ha tingut l’oportunitat de visitar tres models de cooperatives catalanes i totes elles funcionen. És un sector que va agafant força mica en mica a Catalunya.

Membrado: Les cooperatives i les societats laborals són les úniques que han estat augmentant la contractació en els darrers anys. El Govern socialista hi està treballant a favor tot i que té clar que, durant la crisi de 1994, l’entorn i les opcions de donar crèdit permetin a moltes empreses transformar-se en cooperatives; a l’actualitat i amb la dificultat d’aconseguir crèdit, les empreses que van malament no tenen tantes facilitats per transformar-se en cooperatives.

Tenim una sensació trista, decepcionant davant la situació precària del país. Si Espanya no estigués a Europa, s’hagués pogut fer una altre reforma? Hi havia alguna altra alternativa? La reforma laboral, afavoreix o perjudica als treballadors?

Membrado: Europa té molt a veure amb la mesura aprovada pel Govern. Ha posat exigències en els resultats ha obtenir i en la rapidesa amb la què s’havia d’efectuar, però Europa no ha imposat res. Europa veu l’alt nivell de desocupació espanyol i com ha augmentat en els darrers dos anys. Referent a la segona pregunta, considera que la reforma laboral no perjudica als treballadors, creu que és una eina que donarà respostes si es desenvolupa bé. La sensació negativa és perquè no és una opció fàcil i perquè el PSOE no ha explicat massa la reforma perquè no han volgut debatre amb una part de la societat (la treballadora) que ja ho està passant prou malament i té prou problemes. El PSOE no ha tingut en compte si aquesta mesura té conseqüències electorals.