L'acte va començar a les 18h amb els parlaments de diferents institucions catalanes, destacant el compromís que la Rosa Domènech ha tingut durant els més de cinquanta anys que fa que es dedica a la professió del Treball Social. Us deixem unes quantes imatges de l'acte:
dijous, 19 de març del 2015
Acte d'entrega de la Medalla d'Or del Treball Social a Rosa Domènech
Ahir, dimecres 18 de març, a l'espai Francesca Bonnemaison, es va dur a terme l'acte del Col·legi Oficial de Treball Social de Catalunya en el que es feia entrega de la Medalla d'Or a la presidenta d'Impuls a l'Acció Social, Rosa Domènech.
L'acte va començar a les 18h amb els parlaments de diferents institucions catalanes, destacant el compromís que la Rosa Domènech ha tingut durant els més de cinquanta anys que fa que es dedica a la professió del Treball Social. Us deixem unes quantes imatges de l'acte:
L'acte va començar a les 18h amb els parlaments de diferents institucions catalanes, destacant el compromís que la Rosa Domènech ha tingut durant els més de cinquanta anys que fa que es dedica a la professió del Treball Social. Us deixem unes quantes imatges de l'acte:
dimecres, 18 de març del 2015
Infància: drets dels infants
Dilluns 16 de març de
2015, a les sis de la tarda, a l’Ateneu Barcelonès
FÒRUM DE DEBAT SOCIAL
Infància: drets dels infants
Ponents: Núria Carrera, degana del Col·legi de Treballadors Socials, José Fernàndez, professora de la Universitat de Barcelona i Lourdes Gaitan, autora del llibre “De menores a protagonistas”.
Presenta i coordina: Rosa Domènech.
Assisteixen 35 persones.
Presentació
Intervenció de Núria
Carrera
Voldria començar
reflexionant sobre la situació de les polítiques d’infància. Aquestes es
presenten en un context on les desigualtats existeixen, es reprodueixen,
s’estenen, s’intensifiquen i es cronifiquen. Estem en un moment fràgil pel que
fa a polítiques de drets. El sistema de serveis socials està decaigut i té
moltes amenaces. L’efecte de l’austeritat, la relació Catalunya-Espanya... fa
que estiguem davant d’una clara pèrdua de drets en els quals els infants es
veuen afectats i una debilitat de l’espai de les polítiques municipal.
L’Estat Espanyol és el
segon pel que fa a pobresa d’infància a nivell d’Europa. Cal canviar doncs les
polítiques, cal reajustar el lloc des del que ha d’operar el treball social i s’ha
de redefinir les línies d’intervenció. Cal reduir-les i decidir quines es volen
afrontar. Hem de garantir uns drets globals per a la població i en segon pas,
hem de decidir les polítiques de la infància. Les dues combinades, haurien de
generar una millora.
Combatre la pobresa
infantil és feina de tothom, els infants no han de pagar la nostra crisi. Hem
de fer projectes globals que afectin a la infància, hem de reflexionar sobre l’acompanyament.
Des del Col·legi hem fet un esforç en comparèixer al Parlament per discutir la
Llei d’Infància. Vam crear la comissió d’infància, que ha generat molt de debat
i iniciatives. Compromís i opinió. El treball de la nostra professió i la
difusió de la situació per part del nostres professionals, és important.
Intervenció de José
Fernàndez
La infància és el
sector més invisible de la nostra societat i així ho veiem quan fem un repàs
històric. El gran canvi en les polítiques d’infància va venir gràcies a la
convenció internacional de les Nacions Unides. En el marc d’aquesta trobada es
visualitzen per primer com els infants com a subjectes de drets.
Existeix una falsa dicotomia entre protecció i participació dels infants. Històricament, a l’inici del segle XX, els infants va eren vistos però sols per protegir-los contra els abusos, explotacions... sempre des d’una visió de protecció com a col·lectiu dèbil. El canvi important, a través de la convenció de les Nacions Unides, ens permet passar a veure els infants com a subjectes de drets, com a protagonistes de la nostra societat.
De la convenció, en
podem destacar tres grans qüestions que en sorgeixen i que marcaran el discurs
entorn la infància:
- drets de proveïment de serveis
- drets de protecció
- drets de participació com d’altres persones
Cal destacar que els
conceptes de protecció i participació no sóc contradictoris. El què cal
entendre és que en els espais de protecció s’ha de promoure la participació.
Com a adults hem d’entendre que els infants no ens destronen. Hem de
reflexionar perquè ens costa tant veure els infants com a ciutadans. No ens
podem perdre la veu dels infants, si ho fem, ens perdrem una cosa molt important.
Intervenció de Lourdes
Gaitan
La infància no és
futur, és present. Això és molt important com a concepte. Cal canviar la mirada
sobre la infància i això canviarà la nostra manera d’actuar sobre ells.
Treure els nens del
treball i portar-los a l’escola és un èxit. Però hem de reconèixer que
portar-los a l’escola també és una obligació i un treball. Caldria entrar en un
diàleg per explicar la inversió que suposa estudiar. Cal tenir en compte la “classe
social nen”, que tenen consciència real. Són individus que saben que per ser
nens tenen menys drets que els adults.
Escoltar els nens no
vol dir fer el què ells vulguin i donar-los protecció no vol dir emparar-los en
tot. Vol dir que ells també ens poden ensenyar, que podem parlar amb ells i
decidir... Les noves tecnologies han trencat una mica aquests esquemes i ens
han ensenyat noves maneres d’aprendre i els infants ens han ensenyat, en molts
casos, als adults com fer-les servir. L’aplicació de les tecnologies és un
repte molt important de la nova infància.
Crec que és important
que reflexionem entorn diferents qüestions:
- Com retenir el control per part dels adults davant de cada avenç que fan
els infants
- Drets de participació
- Dret a la llibertat d’expressió tant en l’àmbit privat com públic
Moltes vegades fem
jugar els nens com si fossin ciutadans però no els tractem en cap cas com a
ciutadans actuals. Els eduquem per quan seran ciutadans quan siguin grans.
La infància, la manera
com es viu quan s’és nen, no és una qüestió d’una professió concreta. La
infància és un tema de tots els col·lectius socials. Igual que una agressió
masclista no és un problema de les dones si no de la societat.
Preguntes del públic
assistent:
- Què n’opineu respecte la figura de l’aprenent?
José: És difícil dir si
en la figura de l’aprenent hi havia explotació o no. Hi ha coses
beneficioses... però també hi ha dubtes. Un cas el veiem en el FC Barcelona i
els infants que hi ha dins. Tenim missatges contradictoris envers aquest
concepte de l’aprenent.
Lourdes: el tema dels
aprenents hauríem de veure si eren voluntaris o no en el passat. També voldria
que pensem mirant el futur i no en allò que vam fer nosaltres. Aquest és el
repte.
- Sempre he pensat en tenir en compte l’opinió dels
altres, segons possibilitats. La participació és un pas més elevat d’aquests
drets i això ens genera un dilema entre l’autoritat i la participació? Quin és
el marge a nivell d’educació del professorat, pares... i la participació dels
nens? Com es treballen aquests temes marcant els marges com a societat i
família?
José: No podem deixar
que els nens facin el què els hi dóna la gana, la autoritat hi és però hi ha de
ser amb diàleg, no imposant. Cal donar-li paper i que sigui de protagonista. Se
l’ha de veure com a subjecte, no imposar les coses.
Val a dir també que tinc
molt clar que si es deixés triar, no hi hauria cap qüestionament de nens que no
vulguin anar a l’escola o exemples com els que sovint es plantegen quan es fan
aquests debats.
Lourdes: L’herència que
portem tots a sobre ens marca molt. Les expectatives socials... tot això ens
pressiona sobre el què hem de fer i ser; hem d’aprendre.
- Estic absolutament desorientat amb el què s’ha dit. O
hem sigut sigut innoscents o no hem treballat correctament la lluita del
treball infantil. Crèiem que havíem aconseguit una gran feina eliminant el
treball infantil i ara es veu que no. Què fem amb el nen que no vol estudiar i
que l’adult sap que és important que ho faci?
La participació dels
nens i les nenes és un dilema que ens l’hem de plantejar quan fem intervenció
amb els adults i amb ells mateixos. Ens hem de replantejar què hem de canviar
amb l’escolta que fem, que ha d’anar més enllà per caminar junts.
Estem en un moment de
molta fragilitat que evidentment afecten als nostres infants i hi ha lluites
que ens han fet una mida millor. Però també a dia d’avui, hem de fer lluites de
defensa de drets que incloguin els dels infants.
Lourdes: Hi ha una
desprotecció envers els llocs on els nens treballen. És un tema controvertit.
Crec que l’hem de veure des d’un altre punt de vista: els nens no han deixat
mai de treballar. Van pensar del camp a les fàbriques i de les fàbriques a les
escoles. Els hem posat allà on als adults ens interessa. Tenim una imatge del
“debe-ser” que a dia d’avui no serveix.
divendres, 6 de març del 2015
Rosa Domènech, Medalla d'Or al Treball Social 2015

Estem molt il·lusionats perquè la medalla d'enguany és per la Rosa Domènech, presidenta d'Impuls a l'Acció Social, és per això que us convidem a venir a les activitats previstes.
Us deixem aquí la notícia publicada i a continuació us facilitem el programa de la jornada: http://www.tscat.cat/index.php?option=com_content&view=article&id=1825%3Arosa-domenech-ferrer-medalla-dor-del-colmlegi-2015&catid=3%3Aactivitat&Itemid=278&lang=ca
PROGRAMA
18.00h Benvinguda a càrrec de:
- Sra. Núria Carrera, Degana TSCAT
- Il·lm. Sr. Josep Oliva, Diputat Delegat de Benestar Social, Salut Pública i Consum de la Diputació de Barcelona
- Sr. Àngel Miret, Gerent de l’Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports de l’Ajuntament de Barcelona
- Hble. Sra. Neus Munté, Consellera de Benestar Social i Família
18.30h Lliurament de la Medalla d’Or al Treball Social 2015 a la Sra. Rosa Domènech Ferrer.
Glossa a càrrec de la Sra. Rosa Barenys
19.15h Conferència “Desigualtat i Treball Social: Vells i nous problemes, velles i noves respostes”, a càrrec del Sr. Joan Subirats, Dr. en Ciències Econòmiques, Catedràtic de Ciències Polítiques i Investigador de l’Institut de Govern i Polítiques Públiques de la UAB.
20.15h Cloenda a càrrec de la Sra. Núria Carrera, Degana del TSCAT
20.30h Copa de cava
Conducció de l’acte a càrrec de la Sra. Lucia Guerrero, Tresorera del TSCAT
Cal confirmar assistència a info@tscat.cat o bé al tel. 93 318 55 93
Proper Fòrum de Debat Social
Et convidem a la propera sessió
del Fòrum de Debat Social que es celebrarà el dilluns 16 de març de 18h a 20h a
la sala Pompeu Fabra de la segona planta de l’Ateneu Barcelonès, conjuntament amb el
Col.legi Oficial de Treball Social de Catalunya.
El tema que tractarem en aquesta
sessió serà “Infància: els drets de
l’infant”. Les ponents seran: Núria Carrera, degana del Col.legi de
Treballadors Socials, José Fernàndez, professora de la Universitat de Barcelona
i Lourdes Gaitan, autora del llibre “De menores a protagonistas”.
Presenta i coordina: Rosa
Domènech.
El Fòrum de Debat Social té com a
objectiu l’anàlisi dels grans paràmetres de l’Estat del Benestar, de les
polítiques socials i la necessària actualització i impuls.
dilluns, 9 de febrer del 2015
Article de Josep Manuel Barbero a El Punt Avui (1 de febrer de 2015)
AMB L'ALMOINA FEM UN BÉ AL RECEPTOR
O EL DETERIOREM?
Catalunya: drets socials i llibertats
A Catalunya, quan veiem l'èxit de les donacions davant catàstrofes o en recol·lectes diem que som un país solidari. També afirmem que disposem d'una trama nombrosa d'associacions que contribueix a generar una societat cohesiva i amb capacitat de resposta. D'altra banda, des dels inicis de l'anomenada crisi es dóna també una profusió de fórmules de beneficència que se'ns presenten com a exemple d'aquestes virtuts.
A mi, aquest vincle entre societat solidària i activitats de beneficència no em quadra. Sóc professor d'una facultat en què, juntament amb altres carreres, formem futurs treballadors socials i em desanima veure caixes de recollida d'aliments al vestíbul d'entrada o de taps de plàstic al bar o quan m'arriben peticions de micromecenatge d'oenagés a punt de la fallida, etc. Aquest tipus de resposta a les necessitats bàsiques em provoca contrarietat i detecto que també és font de dubte per a altres persones. Ens preguntem si és solució apropiada recórrer a la filantropia individual, si uns recaptes d'aliments que inicialment van tenir la virtut de mostrar que els ciutadans eren més sensibles que les administracions que diuen representar-los s'han de convertir en la resposta permanent. La contrarietat que sentim davant les respostes de beneficència s'assembla a la que provoca la mateixa almoina individual: amb l'almoina fem un bé al receptor i el seu entorn o el deteriorem? Quan no donem almoina deteriorem la nostra sensibilitat o el nostre humanitarisme?
Part de la resposta a alguna d'aquestes preguntes la trobem en Manfred Max-Neef (Desarrollo a escala humana, 1998). Per aquest autor, allò important són les formes que anem determinant per donar resposta a les necessitats. Per a ell, les necessitats humanes més importants són comunes, permanents i delimitables. El veritable problema que tenim entre mans és establir la qualitat i quantitat de les respostes o recursos socials per fer-hi front, així com les possibilitats d'accedir-hi. Depenent d'aquestes característiques, hi hauria algunes d'aquestes respostes que solament aparenten resoldre necessitats i d'altres que, fins i tot, poden resultar negatives. L'almoina, per exemple, aparenta satisfer la subsistència, però en paral·lel pot ser destructiva de la consideració social, la confiança en un mateix, l'autoestima, etc. En un extrem ben diferent, les organitzacions comunitàries democràtiques (veïnals, d'afectats, etc.) són considerats recursos sinèrgics, perquè proporcionen elements de solució a diverses necessitats alhora –proporcionen la influència necessària per trobar resposta social i política, satisfan la necessitat de participació, aporten protecció, afecte, recreació, identitat, llibertat, capital social que ajuda en la plena inserció, etc.–. Sensibles a aquesta argumentació, els professionals dels serveis socials podrien contribuir bastant a canviar les coses. Aliant-se amb les poblacions que quotidianament atenen, poden generar o vindicar noves solucions davant les situacions col·lectives de necessitat; anar més enllà de la gestió de l'accés als recursos i prestacions instituïts.
Una ALTRA part de la resposta crec que la trobem en l'exigència inequívoca de resolucions de caràcter públic en forma de drets socials: en front de la caritat i la beneficència, que serien les respostes del passat, hi ha d'haver una resposta pública, obligatòria, coneguda, segura, que doni cobertura a les necessitats bàsiques. En aquest moment, però, el protagonisme simbòlic de l'acció benèfica assenyalaria que permetem que l'administració pública s'escapi de responsabilitats i dipositi la resolució en la filantropia de la gent. És com si les administracions públiques, titulars de la major part dels serveis i cobertures socials, no volguessin que se les identifiqui amb les respostes a la pobresa.
L'administració pública no pot desistir de l'obligació d'assistir, que és el que constitueix els drets socials. En la II República, Catalunya va ser capdavantera de l'assistència social. Amb la derrota de les classes populars, el franquisme va rehabilitar la caritat i la beneficència. La Catalunya de després del 1978 va ser pionera en el disseny i desplegament dels serveis socials que avui coneixem. Molts dels que participem del procés que viu el nostre país pensem que la Catalunya independent serà un país més just i, per tant, més lliure (binomi indissociable). El programa social de la Catalunya independent l'estem definint ara mateix i, en la meva opinió, no són les respostes pròpies de l'estat social i de llibertats ampliades que volem.
dijous, 5 de febrer del 2015
Un debat: Beneficència o Benestar Social?
La crisi econòmica que patim des
de fa anys i la restricció que imposen les estructures polítiques de l’Estat
espanyol a Catalunya han motivat que sorgeixen nombroses iniciatives que
manifesten la solidaritat amb els més necessitats. La gent, molta gent,
col.labora amb aquestes iniciatives des de la més sincera disposició d’ajudar
als altres. Quan és l’hora d’aportar aliments o de fer determinats serveis els
voluntaris mai no manquen, són una mostra de la vitalitat i sensibilitat de la
nostra societat.
Però aquesta disponibilitat de la
població a l’ajut dels que més ho necessiten no pot fer-nos oblidar que els
paràmetres de justícia en una societat són en primer lloc responsabilitat de
les institucions polítiques i les lleis que s’aproven.
En els darrers anys es percep una
retirada de l’impuls que aquestes haurien de fer i un creixent protagonisme
d’entitats i moviments. Segurament, és el resultat d’una progressiva marginació
del model de Benestar Social que ha caracteritzat Europa en els darrers setanta
anys i al que nosaltres ens incorporarem fa quaranta anys que sembla que es
pretengui substituir per la simple oferta de serveis que depenen de les
possibilitats econòmiques de cadascú.
Heus ací, doncs, que apart d’ajudar
en tot el que puguem a les iniciatives que avui lluiten per respondre a les
necessitats d’avui, cal no oblidar que les lleis i els pressupostos públics
tenen la màxima responsabilitat de respondre a aquestes necessitats.
Amb la més bona voluntat del món
podem anar retrocedint en els models de redistribució de la riquesa que el
Benestar Social representa a Europa per anar a retrobar-nos amb pràctiques
antigues de beneficència.
Una societat està organitzada de
forma més justa per a tothom quan les necessitats de la majoria són la
prioritat a l’hora de prendre decisions. Entretant, a Catalunya hi ha un marge
molt estret per a les nostres institucions polítiques per a satisfer les
necessitats socials, però aquestes circumstàncies actuals no ens han de fer
oblidar que les nostres aspiracions col.lectives que en l’actualitat manifestem
tenen com a primer objectiu precisament recuperar i fer efectiva la filosofia
del Benestar Social per a tothom.
Joaquim Ferrer
dimarts, 27 de gener del 2015
Jornada al Palau Macaya sobre Immigració
Dimecres 14 de gener
de 2015
Programa:
9 a 9.15h. Recepció i acreditacions
9.15 a 9.30h. Presentació a càrrec de Rosa
Domènec, president d’Impuls a l’Acció Social
9.30 a 11h. Conferència Europa. La inmigración en tiempos turbulentos a càrrec de Joaquin
Arango, catedràtic de sociologia a la Universidad Complutense de Madrid i
director del Centro de Estudios sobre Migraciones y Ciudadanía.
11 a 11.30h. Pausa
11.30 a 12.40h. Taula A. Globalització i mobilitat migratòria a la Unió Europea amb la
participació de Gemma Pinyol, membre del CIDOB i Carles Campuzano, president de
la Fundació ACSAR. Relator: Jordi Sabaté.
12.45 a 13.30h. Taula B. Convivència i integració versus tràfic i explotació amb la
participació de Miquel Esteve, comissionat d’Immigració i Acció Comunitària de
l’Ajuntament de Barcelona; Montserrat Font, directora la Fundació Apip-Acam i
Salvador Busquets, director de Cáritas Diocesana. Relatora: Montserrat Feu
13.45 a 14.30h. Conclusions i cloenda a càrrec de
Josep Ricou, president de la Fundació Apip-Acam
Síntesi
Presentació
Creiem
doncs que aquesta és una qüestió en la que necessitem formar-nos, informar-nos
i discutir contínuament. Cal per la importància de la qüestió. Cal perquè hem
d’aclarir i treballar entre tots nosaltres el tema. I ho farem avui a través de
tres ponències i amb tertulians que ens permetran desgranar el contingut.
Per
acabar, agrair a la Fundació La Caixa per acollir el nostre debat social al seu
espai del Palau Macaya.
Europa. La immigració en temps turbulents
En
l’actual situació de crisi que viu Europa, ens podem plantejar si han augmentat
els problemes migratoris i la gravetat d’aquests. Europa viu aquests temps
tensos i difícils, i quasi tots els països s’han vist afectats, a diferents
nivells, pels problemes econòmics. És així com els immigrants també han sigut
castigats i a la pràctica, com a un dels col·lectius més afectats per la situació
actual.
Hi
ha però condicionants i situacions previs a la crisi i que possiblement
perduraran un cop superada aquesta. Veiem elements en comú entre els països que
més han patit la crisi i el tracte a la immigració però també en veiem d’altres
que els distancien. Un exemple són Espanya, Portugal i Irlanda. Tres països
molt afectats però que en canvi no han augmentat els problemes de xenofòbia
greu, en comparació amb Grècia. Hi ha per tant, altres factors que poden fer
agreujar els conflictes amb la població migrada, més enllà de la crisi
econòmica.
En
les polítiques públiques sovint s’ha posat damunt la taula el debat de migració
qualificada i escollida versus la migració de baixa qualificació, refugiats...
i no escollida. Aquest és el paradigma en el que s’orienten la majoria de
polítiques europees i aquest debat apareix abans de la crisi. Aquestes
polítiques han contribuït als dèficits d’integració generant problemes
estructurals com els que coneixem avui dia. I davant de tot això, la UE no ha
trobat resposta entre la necessitat de població immigrant i els problemes
migratoris.
Cal
destacar també que la relació d’Europa amb la immigració és més complexa que la
que tenen d’altres zones del món. Això es deu a que Europa necessita immigrants
per motius sociodemogràfics (vellesa, cura, manca de mà d’obra en determinats
sectors...), també perquè hi ha fortes reticències en la permanència a la nació
d’aquestes persones, per la situació geogràfica i per temes de drets interns
garantits. També per raons més històriques, que tenen a veure amb la antiguitat
dels nostres estats, etc. Aquesta combinació genera l’efecte de “la immigració
no volguda”.
La
immigració és sens dubte, un tema central i que afecta a la societat sencera.
És un fet real i que centra les nostres societats de forma molt intensa (a
favor i en contra), que centra la política dels nostres Estats, partits... dia
a dia. A 15 països de la Unió Europea hi ha partits xenòfobs destacats, amb
suport social i inflamant la convivència i el debat. Aquesta situació és
creixent i condiciona l’opinió de la població cap a les persones procedents
d’altres països.
Globalització
i mobilitat migratòria a la Unió Europea
Gemma Pinyol
Quan
parlem d’immigració dins el marc de les polítiques de la Unió Europea hem de
començar dient que la Unió va començar a construir una política comuna fa 16
anys i que a dia d’avui encara no hem trobat la via, l’encaix. És quan la UE
decideix que els seus ciutadans poden circular lliurament pel seu territori
quan es comencen a plantejar qui no poden circular-hi i la política d’asil. Aquí
apareixen les polítiques d’immigració.
Dilema
entre seguretat i llibertat. Sempre reduïm
espais de llibertat (tanquem fronteres) davant els problemes de seguretat que
apareixen. És una tensió que existeix i és un debat en el que hi tenim molt a
perdre si no s’enfoca bé. Aquesta tensió hi és al discurs públic actual i més
després dels fets a París.
Quan
l’Estat pensa en immigració parla de fronteres i el món local parla de gestió
de veïns, de convivència, d’una resposta directa a la població. Els grans
debats sempre han anat entorn les fronteres, la seguretat i no envers aquesta
gestió directa cap a la població i la cohesió social. Els recursos econòmics
també han seguit aquesta tendència, aquesta prioritat estatal i no local. Aquí
també hi ha tensió.
S’hi
afegeix la tensió que hi fa el món empresarial, que també s’implica dins el
discurs de la immigració i el control, nivell d’accés, mobilitat de persones...
les possibilitats que el talent arribi d’altres països per millorar les
empreses.
Totes
aquestes tensions són les que s’haurien d’anar resolent a través de les
polítiques d’immigració i no refugiar dins aquestes, conflictes o situacions
que no tenen a veure de forma directe amb la immigració i que sovint es
confonen.
Carles Campuzano
Cal
posar èmfasi en tres qüestions:
1.
La distància entre el dins i el fora en el temps de la globalització: Tenim una
major distància entre el que passa fora i dins la UE. Les hem escurçat i per
tant les crisis d’altres països tenen repercussions directes en la nostra
societat. Les transformacions polítiques també arriben. Continuem donant
respostes des de la lògica de l’Estat-Nació i això ens limita.
2.
La identitat a Europa, i a Catalunya, continua sent central: Els Estats-Nació
continuen creant identitats? Compartir identitats fa possible la participació
política? Les comunitats separades fan impossible un marc comú? Les identitats
múltiples hi són en la nostra mirada? Totes aquestes qüestions ens han de
servir per construir els relats sobre diversitat i no tant d’immigració.
3.
L’Estat del Benestar ha fallat i per això s’entén alguns dels problemes que
tenim: Juntament amb la discussió de com es gestiona la realitat i l’entesa de
la diversitat, hem de fer esment a aquest fracàs de l’Estat del Benestar, a la
promesa d’aquest Estat. Si els fills de la diversitat no tenen capacitat de
tenir èxit, s’entenen molts dels reptes actuals en la gestió de la immigració.
Hem de recuperar el contracte social on es reculli la mobilitat social. Aquest
és un tema important de la discussió.
Convivència
i integració versus tràfic i explotació
Montse Font
A
inicis dels anys 80 comença l’arribada d’immigració de població i no existien
grans polítiques i les actuacions més importants eren impulsades per part
d’entitats. Sobre els anys 90 es van anar complicant les actuacions i sorgeixen
més polítiques i plans d’acollida. Hem
anat desenvolupant una societat més complexa i més multicultural.
Cal
avançar en el concepte de tolerància com a respecte de la diferència per
conviure. Cal construir noves fórmules de convivència. Temem la fractura social,
creiem que el risc hi és.
El
tràfic de persones és un problema molt desconegut, costa molt d’arribar-hi.
Bàsicament són dones i moltes d’elles víctimes d’explotació sexual, són
difícils de detectar. Per nosaltres la prostitució va molt lligada amb la
pobresa i la immigració. D’explotació n’hi ha molts tipus i la sexual és la més
àmplia, la més organitzada i liderada per una indústria criminal. És un fenomen
que vulnera totalment els drets humans; és l’esclavitud dels nostres temps.
Hem
de fer un canvi social contundent (repudiant i penalitzant clarament
l’explotació sexual, clients i propietaris), la igualtat ha de ser practicada
també en aquests casos; i els serveis socials no poden estar d’esquena a
aquesta realitat.
Salvador Busquets
La
convivència és la que permet la integració i la cohesió social, és de màxima
importància per a la salut de les persones i la relació envers els altres. La
integració és constant i és el que permet configurar una nova societat formada
per dues parts. Aquí rau l’aspecte que potser costa, el d’incorporar nous
elements a la nostra societat. Cal eliminar l’explotació per una bona
integració.
Hi
ha moltes problemàtiques entorn la immigració però les persones indocumentades
són les que tenen més dificultats per accedir a recursos.
Ens
juguem la convivència en la inserció del mercat laboral dels immigrants de
segona generació. Hem de treballar els aspectes de violència associada a
determinats col·lectius i barris. La desigualtat ha crescut molt i cal crear noves
possibilitats, nous projectes per aquests col·lectius per evitar violència.
Objectivament hi ha condicions per tenir violència.
Hem
de treballar quotidianament tota relació humana per prevenir prejudicis i
rumors. Els coneixements vivencials són els que ens ajudaran a la convivència.
Hem de garantir l’accés als drets per part de tothom.
Miquel Esteve
La
immigració és el procés pel qual una persona arriba d’un altre país i per tant
necessitem polítiques d’acollida. Les polítiques de diversitat són entorn la
convivència de la ciutadania. No totes aquestes persones són vulnerables, sí
que són diverses i sí que hi ha molts immigrants que són vulnerables i que
necessiten polítiques socials. Necessiten atenció social per poder-se
desenvolupar com a persones amb tots els drets.
Les
persones amb situació administrativa irregulars són les persones més
vulnerables, les que queden abandonades dels suports existents. Cal reclamar que
aquestes persones tinguin possibilitat de treballar com a solució doncs es
podrien resoldre molts problemes dels actuals. Cal protegir els més vulnerables
del grup de vulnerables.
Conclusions
i cloenda
S’agraeixen
les exposicions per part de tots els ponents de las sessió i es convida als
assistents a continuar parlant, en properes jornades, sobre aspectes que no
s’han pogut treballar i aprofundir.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)