dijous, 19 de març del 2015

Acte d'entrega de la Medalla d'Or del Treball Social a Rosa Domènech

Ahir, dimecres 18 de març, a l'espai Francesca Bonnemaison, es va dur a terme l'acte del Col·legi Oficial de Treball Social de Catalunya en el que es feia entrega de la Medalla d'Or a la presidenta d'Impuls a l'Acció Social, Rosa Domènech.

L'acte va començar a les 18h amb els parlaments de diferents institucions catalanes, destacant el compromís que la Rosa Domènech ha tingut durant els més de cinquanta anys que fa que es dedica a la professió del Treball Social. Us deixem unes quantes imatges de l'acte:









  













dimecres, 18 de març del 2015

Infància: drets dels infants

Dilluns 16 de març de 2015, a les sis de la tarda, a l’Ateneu Barcelonès

FÒRUM DE DEBAT SOCIAL

Infància: drets dels infants

Ponents:  Núria Carrera, degana del Col·legi de Treballadors Socials, José Fernàndez, professora de la Universitat de Barcelona i Lourdes Gaitan, autora del llibre “De menores a protagonistas”.
Presenta i coordina: Rosa Domènech.

Assisteixen 35 persones.

Presentació
Dels infants en parlem sovint però no sempre amb la profunditat i la continuïtat que en voldríem. Aquesta sessió d’avui la centrem en això, a donar espai per debatre sobre les qüestions d’infància amb totes i tots vosaltres. Comptem amb tres dones amb gran experiència per orientar-nos i donar-nos nocions per aquest debat.

Intervenció de Núria Carrera
Voldria començar reflexionant sobre la situació de les polítiques d’infància. Aquestes es presenten en un context on les desigualtats existeixen, es reprodueixen, s’estenen, s’intensifiquen i es cronifiquen. Estem en un moment fràgil pel que fa a polítiques de drets. El sistema de serveis socials està decaigut i té moltes amenaces. L’efecte de l’austeritat, la relació Catalunya-Espanya... fa que estiguem davant d’una clara pèrdua de drets en els quals els infants es veuen afectats i una debilitat de l’espai de les polítiques municipal.

L’Estat Espanyol és el segon pel que fa a pobresa d’infància a nivell d’Europa. Cal canviar doncs les polítiques, cal reajustar el lloc des del que ha d’operar el treball social i s’ha de redefinir les línies d’intervenció. Cal reduir-les i decidir quines es volen afrontar. Hem de garantir uns drets globals per a la població i en segon pas, hem de decidir les polítiques de la infància. Les dues combinades, haurien de generar una millora.

Combatre la pobresa infantil és feina de tothom, els infants no han de pagar la nostra crisi. Hem de fer projectes globals que afectin a la infància, hem de reflexionar sobre l’acompanyament. Des del Col·legi hem fet un esforç en comparèixer al Parlament per discutir la Llei d’Infància. Vam crear la comissió d’infància, que ha generat molt de debat i iniciatives. Compromís i opinió. El treball de la nostra professió i la difusió de la situació per part del nostres professionals, és important.

Intervenció de José Fernàndez
La infància és el sector més invisible de la nostra societat i així ho veiem quan fem un repàs històric. El gran canvi en les polítiques d’infància va venir gràcies a la convenció internacional de les Nacions Unides. En el marc d’aquesta trobada es visualitzen per primer com els infants com a subjectes de drets.

Existeix una falsa dicotomia entre protecció i participació dels infants. Històricament, a l’inici del segle XX, els infants va eren vistos però sols per protegir-los contra els abusos, explotacions... sempre des d’una visió de protecció com a col·lectiu dèbil. El canvi important, a través de la convenció de les Nacions Unides, ens permet passar a veure els infants com a subjectes de drets, com a protagonistes de la nostra societat.

De la convenció, en podem destacar tres grans qüestions que en sorgeixen i que marcaran el discurs entorn la infància:
-       drets de proveïment de serveis
-       drets de protecció
-       drets de participació com d’altres persones

Cal destacar que els conceptes de protecció i participació no sóc contradictoris. El què cal entendre és que en els espais de protecció s’ha de promoure la participació. Com a adults hem d’entendre que els infants no ens destronen. Hem de reflexionar perquè ens costa tant veure els infants com a ciutadans. No ens podem perdre la veu dels infants, si ho fem, ens perdrem una cosa molt important.

Intervenció de Lourdes Gaitan
Hem de tenir clar que la infància d’avui en dia no és la nostra infància viscuda. La societat és canviant i per tant no la podem centrar en el model idealitzat de quan nosaltres érem petits. En segon lloc, no ens podem basar en allò que hem fet, si fos així no evolucionaríem.

La infància no és futur, és present. Això és molt important com a concepte. Cal canviar la mirada sobre la infància i això canviarà la nostra manera d’actuar sobre ells.

Treure els nens del treball i portar-los a l’escola és un èxit. Però hem de reconèixer que portar-los a l’escola també és una obligació i un treball. Caldria entrar en un diàleg per explicar la inversió que suposa estudiar. Cal tenir en compte la “classe social nen”, que tenen consciència real. Són individus que saben que per ser nens tenen menys drets que els adults.

Escoltar els nens no vol dir fer el què ells vulguin i donar-los protecció no vol dir emparar-los en tot. Vol dir que ells també ens poden ensenyar, que podem parlar amb ells i decidir... Les noves tecnologies han trencat una mica aquests esquemes i ens han ensenyat noves maneres d’aprendre i els infants ens han ensenyat, en molts casos, als adults com fer-les servir. L’aplicació de les tecnologies és un repte molt important de la nova infància.

Crec que és important que reflexionem entorn diferents qüestions:
-       Com retenir el control per part dels adults davant de cada avenç que fan els infants
-       Drets de participació
-       Dret a la llibertat d’expressió tant en l’àmbit privat com públic

Moltes vegades fem jugar els nens com si fossin ciutadans però no els tractem en cap cas com a ciutadans actuals. Els eduquem per quan seran ciutadans quan siguin grans.

La infància, la manera com es viu quan s’és nen, no és una qüestió d’una professió concreta. La infància és un tema de tots els col·lectius socials. Igual que una agressió masclista no és un problema de les dones si no de la societat.

Preguntes del públic assistent:

- Què n’opineu respecte la figura de l’aprenent?
José: És difícil dir si en la figura de l’aprenent hi havia explotació o no. Hi ha coses beneficioses... però també hi ha dubtes. Un cas el veiem en el FC Barcelona i els infants que hi ha dins. Tenim missatges contradictoris envers aquest concepte de l’aprenent.

Lourdes: el tema dels aprenents hauríem de veure si eren voluntaris o no en el passat. També voldria que pensem mirant el futur i no en allò que vam fer nosaltres. Aquest és el repte.

- Sempre he pensat en tenir en compte l’opinió dels altres, segons possibilitats. La participació és un pas més elevat d’aquests drets i això ens genera un dilema entre l’autoritat i la participació? Quin és el marge a nivell d’educació del professorat, pares... i la participació dels nens? Com es treballen aquests temes marcant els marges com a societat i família?
José: No podem deixar que els nens facin el què els hi dóna la gana, la autoritat hi és però hi ha de ser amb diàleg, no imposant. Cal donar-li paper i que sigui de protagonista. Se l’ha de veure com a subjecte, no imposar les coses.

Val a dir també que tinc molt clar que si es deixés triar, no hi hauria cap qüestionament de nens que no vulguin anar a l’escola o exemples com els que sovint es plantegen quan es fan aquests debats.

Lourdes: L’herència que portem tots a sobre ens marca molt. Les expectatives socials... tot això ens pressiona sobre el què hem de fer i ser; hem d’aprendre.
 
- Estic absolutament desorientat amb el què s’ha dit. O hem sigut sigut innoscents o no hem treballat correctament la lluita del treball infantil. Crèiem que havíem aconseguit una gran feina eliminant el treball infantil i ara es veu que no. Què fem amb el nen que no vol estudiar i que l’adult sap que és important que ho faci?

La participació dels nens i les nenes és un dilema que ens l’hem de plantejar quan fem intervenció amb els adults i amb ells mateixos. Ens hem de replantejar què hem de canviar amb l’escolta que fem, que ha d’anar més enllà per caminar junts.

Estem en un moment de molta fragilitat que evidentment afecten als nostres infants i hi ha lluites que ens han fet una mida millor. Però també a dia d’avui, hem de fer lluites de defensa de drets que incloguin els dels infants.

Lourdes: Hi ha una desprotecció envers els llocs on els nens treballen. És un tema controvertit. Crec que l’hem de veure des d’un altre punt de vista: els nens no han deixat mai de treballar. Van pensar del camp a les fàbriques i de les fàbriques a les escoles. Els hem posat allà on als adults ens interessa. Tenim una imatge del “debe-ser” que a dia d’avui no serveix.


divendres, 6 de març del 2015

Rosa Domènech, Medalla d'Or al Treball Social 2015

El proper 18 de març, a les 18h, a La Sala de l'Espai Francesca Bonnemaison (Sant Pere Més Baix, 7- Barcelona) es realitzarà una jornada entorn el Dia Mundial del Treball Social i s'entregarà la Medalla d'Or 2015.

Estem molt il·lusionats perquè la medalla d'enguany és per la Rosa Domènech, presidenta d'Impuls a l'Acció Social, és per això que us convidem a venir a les activitats previstes. 


Us deixem aquí la notícia publicada i a continuació us facilitem el programa de la jornada: http://www.tscat.cat/index.php?option=com_content&view=article&id=1825%3Arosa-domenech-ferrer-medalla-dor-del-colmlegi-2015&catid=3%3Aactivitat&Itemid=278&lang=ca

PROGRAMA

18.00h Benvinguda a càrrec de:

  • Sra. Núria Carrera, Degana TSCAT
  • Il·lm. Sr. Josep Oliva, Diputat Delegat de Benestar Social, Salut Pública i Consum de la Diputació de Barcelona
  • Sr. Àngel Miret, Gerent de l’Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports de l’Ajuntament de Barcelona
  • Hble. Sra. Neus Munté, Consellera de Benestar Social i Família

18.30h Lliurament de la Medalla d’Or al Treball Social 2015 a la Sra. Rosa Domènech Ferrer.
Glossa a càrrec de la Sra. Rosa Barenys

19.15h Conferència “Desigualtat i Treball Social: Vells i nous problemes, velles i noves respostes”, a càrrec del Sr. Joan Subirats, Dr. en Ciències Econòmiques, Catedràtic de Ciències Polítiques i Investigador de l’Institut de Govern i Polítiques Públiques de la UAB.

20.15h Cloenda a càrrec de la Sra. Núria Carrera, Degana del TSCAT

20.30h Copa de cava

Conducció de l’acte a càrrec de la Sra. Lucia Guerrero, Tresorera del TSCAT

Cal confirmar assistència a info@tscat.cat o bé al tel. 93 318 55 93

Proper Fòrum de Debat Social

Et convidem a la propera sessió del Fòrum de Debat Social que es celebrarà el dilluns 16 de març de 18h a 20h a la sala Pompeu Fabra de la segona planta de l’Ateneu Barcelonès, conjuntament amb el Col.legi Oficial de Treball Social de Catalunya.

El tema que tractarem en aquesta sessió serà “Infància: els drets de l’infant”. Les ponents seran: Núria Carrera, degana del Col.legi de Treballadors Socials, José Fernàndez, professora de la Universitat de Barcelona i Lourdes Gaitan, autora del llibre “De menores a protagonistas”.

Presenta i coordina: Rosa Domènech.


El Fòrum de Debat Social té com a objectiu l’anàlisi dels grans paràmetres de l’Estat del Benestar, de les polítiques socials i la necessària actualització i impuls.

dilluns, 9 de febrer del 2015

Article de Josep Manuel Barbero a El Punt Avui (1 de febrer de 2015)

AMB L'ALMOINA FEM UN BÉ AL RECEPTOR
O EL DETERIOREM?

Catalunya: drets socials i llibertats

A Catalunya, quan veiem l'èxit de les donacions davant catàstrofes o en recol·lectes diem que som un país solidari. També afirmem que disposem d'una trama nombrosa d'associacions que contribueix a generar una societat cohesiva i amb capacitat de resposta. D'altra banda, des dels inicis de l'anomenada crisi es dóna també una profusió de fórmules de beneficència que se'ns presenten com a exemple d'aquestes virtuts.
A mi, aquest vincle entre societat solidària i activitats de beneficència no em quadra. Sóc professor d'una facultat en què, juntament amb altres carreres, formem futurs treballadors socials i em desanima veure caixes de recollida d'aliments al vestíbul d'entrada o de taps de plàstic al bar o quan m'arriben peticions de micromecenatge d'oenagés a punt de la fallida, etc. Aquest tipus de resposta a les necessitats bàsiques em provoca contrarietat i detecto que també és font de dubte per a altres persones. Ens preguntem si és solució apropiada recórrer a la filantropia individual, si uns recaptes d'aliments que inicialment van tenir la virtut de mostrar que els ciutadans eren més sensibles que les administracions que diuen representar-los s'han de convertir en la resposta permanent. La contrarietat que sentim davant les respostes de beneficència s'assembla a la que provoca la mateixa almoina individual: amb l'almoina fem un bé al receptor i el seu entorn o el deteriorem? Quan no donem almoina deteriorem la nostra sensibilitat o el nostre humanitarisme?
Part de la resposta a alguna d'aquestes preguntes la trobem en Manfred Max-Neef (Desarrollo a escala humana, 1998). Per aquest autor, allò important són les formes que anem determinant per donar resposta a les necessitats. Per a ell, les necessitats humanes més importants són comunes, permanents i delimitables. El veritable problema que tenim entre mans és establir la qualitat i quantitat de les respostes o recursos socials per fer-hi front, així com les possibilitats d'accedir-hi. Depenent d'aquestes característiques, hi hauria algunes d'aquestes respostes que solament aparenten resoldre necessitats i d'altres que, fins i tot, poden resultar negatives. L'almoina, per exemple, aparenta satisfer la subsistència, però en paral·lel pot ser destructiva de la consideració social, la confiança en un mateix, l'autoestima, etc. En un extrem ben diferent, les organitzacions comunitàries democràtiques (veïnals, d'afectats, etc.) són considerats recursos sinèrgics, perquè proporcionen elements de solució a diverses necessitats alhora –proporcionen la influència necessària per trobar resposta social i política, satisfan la necessitat de participació, aporten protecció, afecte, recreació, identitat, llibertat, capital social que ajuda en la plena inserció, etc.–. Sensibles a aquesta argumentació, els professionals dels serveis socials podrien contribuir bastant a canviar les coses. Aliant-se amb les poblacions que quotidianament atenen, poden generar o vindicar noves solucions davant les situacions col·lectives de necessitat; anar més enllà de la gestió de l'accés als recursos i prestacions instituïts.
Una ALTRA part de la resposta crec que la trobem en l'exigència inequívoca de resolucions de caràcter públic en forma de drets socials: en front de la caritat i la beneficència, que serien les respostes del passat, hi ha d'haver una resposta pública, obligatòria, coneguda, segura, que doni cobertura a les necessitats bàsiques. En aquest moment, però, el protagonisme simbòlic de l'acció benèfica assenyalaria que permetem que l'administració pública s'escapi de responsabilitats i dipositi la resolució en la filantropia de la gent. És com si les administracions públiques, titulars de la major part dels serveis i cobertures socials, no volguessin que se les identifiqui amb les respostes a la pobresa.
L'administració pública no pot desistir de l'obligació d'assistir, que és el que constitueix els drets socials. En la II República, Catalunya va ser capdavantera de l'assistència social. Amb la derrota de les classes populars, el franquisme va rehabilitar la caritat i la beneficència. La Catalunya de després del 1978 va ser pionera en el disseny i desplegament dels serveis socials que avui coneixem. Molts dels que participem del procés que viu el nostre país pensem que la Catalunya independent serà un país més just i, per tant, més lliure (binomi indissociable). El programa social de la Catalunya independent l'estem definint ara mateix i, en la meva opinió, no són les respostes pròpies de l'estat social i de llibertats ampliades que volem.

dijous, 5 de febrer del 2015

Un debat: Beneficència o Benestar Social?

La crisi econòmica que patim des de fa anys i la restricció que imposen les estructures polítiques de l’Estat espanyol a Catalunya han motivat que sorgeixen nombroses iniciatives que manifesten la solidaritat amb els més necessitats. La gent, molta gent, col.labora amb aquestes iniciatives des de la més sincera disposició d’ajudar als altres. Quan és l’hora d’aportar aliments o de fer determinats serveis els voluntaris mai no manquen, són una mostra de la vitalitat i sensibilitat de la nostra societat.

Però aquesta disponibilitat de la població a l’ajut dels que més ho necessiten no pot fer-nos oblidar que els paràmetres de justícia en una societat són en primer lloc responsabilitat de les institucions polítiques i les lleis que s’aproven.

En els darrers anys es percep una retirada de l’impuls que aquestes haurien de fer i un creixent protagonisme d’entitats i moviments. Segurament, és el resultat d’una progressiva marginació del model de Benestar Social que ha caracteritzat Europa en els darrers setanta anys i al que nosaltres ens incorporarem fa quaranta anys que sembla que es pretengui substituir per la simple oferta de serveis que depenen de les possibilitats econòmiques de cadascú.

Heus ací, doncs, que apart d’ajudar en tot el que puguem a les iniciatives que avui lluiten per respondre a les necessitats d’avui, cal no oblidar que les lleis i els pressupostos públics tenen la màxima responsabilitat de respondre a aquestes necessitats.

Amb la més bona voluntat del món podem anar retrocedint en els models de redistribució de la riquesa que el Benestar Social representa a Europa per anar a retrobar-nos amb pràctiques antigues de beneficència.
Una societat està organitzada de forma més justa per a tothom quan les necessitats de la majoria són la prioritat a l’hora de prendre decisions. Entretant, a Catalunya hi ha un marge molt estret per a les nostres institucions polítiques per a satisfer les necessitats socials, però aquestes circumstàncies actuals no ens han de fer oblidar que les nostres aspiracions col.lectives que en l’actualitat manifestem tenen com a primer objectiu precisament recuperar i fer efectiva la filosofia del Benestar Social per a tothom.


Joaquim Ferrer

dimarts, 27 de gener del 2015

Jornada al Palau Macaya sobre Immigració

Dimecres 14 de gener de 2015

Programa:
9 a 9.15h. Recepció i acreditacions
9.15 a 9.30h. Presentació a càrrec de Rosa Domènec, president d’Impuls a l’Acció Social
9.30 a 11h. Conferència Europa. La inmigración en tiempos turbulentos a càrrec de Joaquin Arango, catedràtic de sociologia a la Universidad Complutense de Madrid i director del Centro de Estudios sobre Migraciones y Ciudadanía.
11 a 11.30h. Pausa
11.30 a 12.40h. Taula A. Globalització i mobilitat migratòria a la Unió Europea amb la participació de Gemma Pinyol, membre del CIDOB i Carles Campuzano, president de la Fundació ACSAR. Relator: Jordi Sabaté.
12.45 a 13.30h. Taula B. Convivència i integració versus tràfic i explotació amb la participació de Miquel Esteve, comissionat d’Immigració i Acció Comunitària de l’Ajuntament de Barcelona; Montserrat Font, directora la Fundació Apip-Acam i Salvador Busquets, director de Cáritas Diocesana. Relatora: Montserrat Feu
13.45 a 14.30h. Conclusions i cloenda a càrrec de Josep Ricou, president de la Fundació Apip-Acam

Síntesi

Presentació
Aquestes jornades són organitzades per part d’Impuls a l’Acció Social, la Fundació Apip-Acam, la Fundació ACSAR i per Atlàntida, quatre entitats socials que volem aprofundir i debatre en el contingut de les migracions, de les problemàtiques i situacions que se’n deriven però també sobre les actuacions a realitzar. Ens preocupen les polítiques migratòries, les migracions a la mediterrània, la pèrdua de drets i deures de les persones migrades, els centres d’estrangeria... Volem aprofundir amb totes i tots vosaltres qüestions concretes i d’altres més àmplies per mirar de resoldre aquestes preocupacions que tenim.

Creiem doncs que aquesta és una qüestió en la que necessitem formar-nos, informar-nos i discutir contínuament. Cal per la importància de la qüestió. Cal perquè hem d’aclarir i treballar entre tots nosaltres el tema. I ho farem avui a través de tres ponències i amb tertulians que ens permetran desgranar el contingut.

Per acabar, agrair a la Fundació La Caixa per acollir el nostre debat social al seu espai del Palau Macaya.

Europa. La immigració en temps turbulents
En l’actual situació de crisi que viu Europa, ens podem plantejar si han augmentat els problemes migratoris i la gravetat d’aquests. Europa viu aquests temps tensos i difícils, i quasi tots els països s’han vist afectats, a diferents nivells, pels problemes econòmics. És així com els immigrants també han sigut castigats i a la pràctica, com a un dels col·lectius més afectats per la situació actual.

Hi ha però condicionants i situacions previs a la crisi i que possiblement perduraran un cop superada aquesta. Veiem elements en comú entre els països que més han patit la crisi i el tracte a la immigració però també en veiem d’altres que els distancien. Un exemple són Espanya, Portugal i Irlanda. Tres països molt afectats però que en canvi no han augmentat els problemes de xenofòbia greu, en comparació amb Grècia. Hi ha per tant, altres factors que poden fer agreujar els conflictes amb la població migrada, més enllà de la crisi econòmica.

En les polítiques públiques sovint s’ha posat damunt la taula el debat de migració qualificada i escollida versus la migració de baixa qualificació, refugiats... i no escollida. Aquest és el paradigma en el que s’orienten la majoria de polítiques europees i aquest debat apareix abans de la crisi. Aquestes polítiques han contribuït als dèficits d’integració generant problemes estructurals com els que coneixem avui dia. I davant de tot això, la UE no ha trobat resposta entre la necessitat de població immigrant i els problemes migratoris. 
 
Cal destacar també que la relació d’Europa amb la immigració és més complexa que la que tenen d’altres zones del món. Això es deu a que Europa necessita immigrants per motius sociodemogràfics (vellesa, cura, manca de mà d’obra en determinats sectors...), també perquè hi ha fortes reticències en la permanència a la nació d’aquestes persones, per la situació geogràfica i per temes de drets interns garantits. També per raons més històriques, que tenen a veure amb la antiguitat dels nostres estats, etc. Aquesta combinació genera l’efecte de “la immigració no volguda”.

La immigració és sens dubte, un tema central i que afecta a la societat sencera. És un fet real i que centra les nostres societats de forma molt intensa (a favor i en contra), que centra la política dels nostres Estats, partits... dia a dia. A 15 països de la Unió Europea hi ha partits xenòfobs destacats, amb suport social i inflamant la convivència i el debat. Aquesta situació és creixent i condiciona l’opinió de la població cap a les persones procedents d’altres països.

Globalització i mobilitat migratòria a la Unió Europea
Gemma Pinyol
Quan parlem d’immigració dins el marc de les polítiques de la Unió Europea hem de començar dient que la Unió va començar a construir una política comuna fa 16 anys i que a dia d’avui encara no hem trobat la via, l’encaix. És quan la UE decideix que els seus ciutadans poden circular lliurament pel seu territori quan es comencen a plantejar qui no poden circular-hi i la política d’asil. Aquí apareixen les polítiques d’immigració.

En aquest àmbit podríem dir que hi ha diferents tensions. Hi ha tensió entre la UE i els estats membres. S’ha de dir que entre el que fan els Estats i les decisions de la Unió hi ha un marge molt elevat. Hi ha unes directives marc però després cada Estat, gràcies a l’entramat complex de la UE, fa el que vol. Les exigències de la Unió pel què aquests temes és de mínims, la resta ho fixen els Estats i aquests tampoc volen cedir masses competències a la UE. Dins aquest discurs s’incorpora també la idea de més o menys Europa. Els que demanen menys Europa, sovint són més xenòfobs. Aquí hi ha una tendència de risc en la que caldria reflexionar-hi.

Dilema entre seguretat i llibertat.  Sempre reduïm espais de llibertat (tanquem fronteres) davant els problemes de seguretat que apareixen. És una tensió que existeix i és un debat en el que hi tenim molt a perdre si no s’enfoca bé. Aquesta tensió hi és al discurs públic actual i més després dels fets a París.

Quan l’Estat pensa en immigració parla de fronteres i el món local parla de gestió de veïns, de convivència, d’una resposta directa a la població. Els grans debats sempre han anat entorn les fronteres, la seguretat i no envers aquesta gestió directa cap a la població i la cohesió social. Els recursos econòmics també han seguit aquesta tendència, aquesta prioritat estatal i no local. Aquí també hi ha tensió.

S’hi afegeix la tensió que hi fa el món empresarial, que també s’implica dins el discurs de la immigració i el control, nivell d’accés, mobilitat de persones... les possibilitats que el talent arribi d’altres països per millorar les empreses.

Totes aquestes tensions són les que s’haurien d’anar resolent a través de les polítiques d’immigració i no refugiar dins aquestes, conflictes o situacions que no tenen a veure de forma directe amb la immigració i que sovint es confonen.

Carles Campuzano
Cal posar èmfasi en tres qüestions:

1. La distància entre el dins i el fora en el temps de la globalització: Tenim una major distància entre el que passa fora i dins la UE. Les hem escurçat i per tant les crisis d’altres països tenen repercussions directes en la nostra societat. Les transformacions polítiques també arriben. Continuem donant respostes des de la lògica de l’Estat-Nació i això ens limita.

2. La identitat a Europa, i a Catalunya, continua sent central: Els Estats-Nació continuen creant identitats? Compartir identitats fa possible la participació política? Les comunitats separades fan impossible un marc comú? Les identitats múltiples hi són en la nostra mirada? Totes aquestes qüestions ens han de servir per construir els relats sobre diversitat i no tant d’immigració.

3. L’Estat del Benestar ha fallat i per això s’entén alguns dels problemes que tenim: Juntament amb la discussió de com es gestiona la realitat i l’entesa de la diversitat, hem de fer esment a aquest fracàs de l’Estat del Benestar, a la promesa d’aquest Estat. Si els fills de la diversitat no tenen capacitat de tenir èxit, s’entenen molts dels reptes actuals en la gestió de la immigració. Hem de recuperar el contracte social on es reculli la mobilitat social. Aquest és un tema important de la discussió.

Convivència i integració versus tràfic i explotació
Montse Font
A inicis dels anys 80 comença l’arribada d’immigració de població i no existien grans polítiques i les actuacions més importants eren impulsades per part d’entitats. Sobre els anys 90 es van anar complicant les actuacions i sorgeixen més polítiques i plans d’acollida.  Hem anat desenvolupant una societat més complexa i més multicultural.

Cal avançar en el concepte de tolerància com a respecte de la diferència per conviure. Cal construir noves fórmules de convivència. Temem la fractura social, creiem que el risc hi és.

El tràfic de persones és un problema molt desconegut, costa molt d’arribar-hi. Bàsicament són dones i moltes d’elles víctimes d’explotació sexual, són difícils de detectar. Per nosaltres la prostitució va molt lligada amb la pobresa i la immigració. D’explotació n’hi ha molts tipus i la sexual és la més àmplia, la més organitzada i liderada per una indústria criminal. És un fenomen que vulnera totalment els drets humans; és l’esclavitud dels nostres temps.

Hem de fer un canvi social contundent (repudiant i penalitzant clarament l’explotació sexual, clients i propietaris), la igualtat ha de ser practicada també en aquests casos; i els serveis socials no poden estar d’esquena a aquesta realitat.

Salvador Busquets
La convivència és la que permet la integració i la cohesió social, és de màxima importància per a la salut de les persones i la relació envers els altres. La integració és constant i és el que permet configurar una nova societat formada per dues parts. Aquí rau l’aspecte que potser costa, el d’incorporar nous elements a la nostra societat. Cal eliminar l’explotació per una bona integració.

Hi ha moltes problemàtiques entorn la immigració però les persones indocumentades són les que tenen més dificultats per accedir a recursos. 

El marc jurídic és el que facilita la capacitat d’integració o la d’exclusió, i això ho veiem al nostre dia a dia com a entitat. El cas dels empadronaments, el contracte de treball i el certificat d’idoneïtat de l’habitatge són exemples clars que ens trobem i que són claus per integrar o excloure a les persones immigrants, perquè són aquells elements que legalment els hi donen garanties. En funció de l’ús que es faci del marc jurídic (que representa que és neutre) es facilita o es dificulta la integració de les persones immigrades i es facilita o dificulta l’explotació.

Ens juguem la convivència en la inserció del mercat laboral dels immigrants de segona generació. Hem de treballar els aspectes de violència associada a determinats col·lectius i barris. La desigualtat ha crescut molt i cal crear noves possibilitats, nous projectes per aquests col·lectius per evitar violència. Objectivament hi ha condicions per tenir violència.

Hem de treballar quotidianament tota relació humana per prevenir prejudicis i rumors. Els coneixements vivencials són els que ens ajudaran a la convivència. Hem de garantir l’accés als drets per part de tothom.

Miquel Esteve
La immigració és el procés pel qual una persona arriba d’un altre país i per tant necessitem polítiques d’acollida. Les polítiques de diversitat són entorn la convivència de la ciutadania. No totes aquestes persones són vulnerables, sí que són diverses i sí que hi ha molts immigrants que són vulnerables i que necessiten polítiques socials. Necessiten atenció social per poder-se desenvolupar com a persones amb tots els drets.

Les persones amb situació administrativa irregulars són les persones més vulnerables, les que queden abandonades dels suports existents. Cal reclamar que aquestes persones tinguin possibilitat de treballar com a solució doncs es podrien resoldre molts problemes dels actuals. Cal protegir els més vulnerables del grup de vulnerables.

Conclusions i cloenda

S’agraeixen les exposicions per part de tots els ponents de las sessió i es convida als assistents a continuar parlant, en properes jornades, sobre aspectes que no s’han pogut treballar i aprofundir.